هندسه مقدس در طبیعت و معماری ایرانی
نویسنده
چکیده مقاله:
در شکلهای مختلف موجود در طبیعت نسبتهای معینی را میتوان مشاهده کرد. این نسبتهای هندسی تابع اصول انتزاعی و فراطبیعی با اعتقاد بر مقدس بودن موضوع خود و دارای یک زبان نمادین با ویژگیهای روحانی دانسته شدهاند، از این رو آنها را هندسه مقدس نامیدهاند. تقدس هندسه قسمتی از یک دیدگاه کلیتر است که تمدن بشری در دوران باستان را دارای یک منشاء روحانی و عبادی میدانسته است. بنا بر این، تاریخ هندسه مقدس به قرنها قبل باز میگردد. در جهان سنتی، هندسه از سایر علوم چهارگانه فیثاغورسی، یعنی حساب، موسیقی و نجوم، تفکیکناپذیر بود. معماری که با هندسه پیوندی نزدیک دارد، خالق اماکن مقدس در طول هزارهها بوده است و انسان سعی کرده است به وسیله آن نوعی تجلی آسمانی را برای خود فراهم آورد. معماری ایرانی همیشه بر زیبایی تأکید داشته است و ایرانیان سعی کردهاند در ابعاد ساختمانها، تناسبهایی را به کار گیرند که بازتاب رابطههای کیهانی و نسبت زرین باشند. در این مقاله کوشش شده است تا این روابط در پدیدههای طبیعی و بناها معرفی و تحلیل شود.
منابع مشابه
واکاوی کاربرد هندسه طبیعت و فراکتال در معماری پارامتریک (با بررسی آرایه داخلی گنبد مسجد شیخ لطف الله)
با ورود رایانه، تغییراتی در روند طراحی معماری رخ داد و جریانهایی از جمله معماری پارامتریک ایجاد شد. یکی از اصول طراحی در این معماری هندسه فراکتال است. این مقاله به واکاوی کاربرد این نوع هندسه در معماری پارامتریک میپردازد. براساس مطالعات اولیه، آرایه داخلی گنبد مسجد شیخ لطفالله نیز با استفاده از هندسه فراکتال طراحی شده است. پژوهش بهدنبال پاسخگویی به این دو پرسش است که آیا میتوان با است...
متن کاملاماکن مقدس در ارتباط با طبیعت (آب، درخت و کوه)
توجه به طبیعت و گرامیداشت مظاهر آن همچون آتش، آب، گیاه، خورشید، ماه و ستارگان از گذشته های دور مرسوم بوده است. درباورهای اسطوره ای ایرانیان باستان آب، گیاه، ماه و خورشید از نمادهای اَناهیتا و مهر بوده اند. مهر مظهر نور و فروغ خورشید که پرستش او در کنار آب انجام می شده و هم چنین نیایش اَناهیتا ایزدبانوی آبها و باروری و حاصلخیزی در ارتباط با آب و گیاه بوده است. اغلب نیایشگاههای ایزدان مهر و ماه (...
متن کاملآموزه هایی از طبیعت در طراحی معماری
امروزه علوم نظری بر شیوه های تحلیل علوم تجربی استوار است. در حقیقت، علوم برخاسته از قوانین طبیعت، همچون فیزیک، زیست شناسی و ... مبنای علوم و هنرهایی مانند معماری شده اند. بسیاری از معماران جدید، بخصوص پیروان دیدگاه هایی همچون آشوب و فراکتال، از علوم تجربی و طبیعی استنتاج معماری می کنند، لذا باید واسطه هایی پیدا کرد تا جزئیات علوم تجربی را کلی کنند و کلیات را در جزئیات معماری بیاورند. برای یافتن...
متن کاملهندسه مشترک در باغ و فرش ایرانی
هنرهای ایران دارای طیف گستردهای میباشد اما آنچه در این مقاله موردنظر است هنرهای تزئینی-کاربردی در بین هنرهای ایرانی است که ازجمله آنها هنر باغ سازی و فرشبافی ایرانی میباشد. هندسه نیز از دیرباز در هنر و معماری سرزمین ایران کاربردهای فراوانی داشتهاست. هنرمند معمار نیز در فرایند طراحی باغ ایرانی از هندسه به گونههای مختلف استفاده کردهاست. این تحقیق بر آن است که با تحلیل تعدادی از باغها و ف...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 6 شماره 2
صفحات -
تاریخ انتشار 2008-11-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023